ASSaLAmUAiKuMM.....

salam ukhuwah dihulur mendahului diriku...
ahlan wasahlan ya sahabat....
pelabuhan sauh tintaku di laman ini membawa seribu satu makna yang mendalam bagi hidup ku..
memberi sejuta satu erti dalam perjalananku menujuNya..
pencarian sebutir permata hitam di dasar laut keimanan akan ku teruskan,... walau ape pon yang akan aku tempuhi... akanku gigihkan jua demi cintaMu..... insyallah..

=.=

Tuesday, March 13, 2012

warden 0.0

assalamualaikum..
okay, ayein tak mahuk dah cakap soal hati kali ni.. huuu.. mahuk luahkan perasaan yang membuak2 nak meletup.. adddeh! kecewa bukan kepalang.. kecewa dgn attitude adik2 remaja.. addduhh.. satu, satu timbul. pening! yer, aku pening mencari jalan penyelesaian tuk betulkan attitude mereka supaya selari dgn tuntutan AlQuran dan hadis.
cuti summer yang lalu, selain dari menjadi pelajar di kelas memandu dan ibu kepada seorang anak lelaki kecil aku jugak jadi 'warden' tetap dkt rumah. yup, jadi warden.jujur aku katakan, tugas warden ni lagi berat dari jadi seorang ibu kpd anak kecil brusia 3 tahun. pening, kusut dan sakit kepala tuk mengawal remaja yang berkenaan. mungkin dek kerana sikap aku yang agak 'TEGAS' (GARANG sebenarnya, ngeee.. heee), aku diberi kepercayaan penuh tuk menggalas tanggugjawab berkenaan.
seriously, bergetar rasa hati dengar berita2 yang berlaku kat rumah sewaktu keberadaan aku di UK ni. aku cuba menelan plot cerita itu dalam keadaan tidak percaya perlahan-lahan walaupon payah.
'takpe!, insyaAllah aku boleh handle' bisik ku pada diri.
pelbagai slow talk dah aku jalankan, langsong tidak melekat dihati dia. nasihatku dibuang ke tong sampah agaknya. langsong tidak diendahkannya. makin die buat onar, makin sasau aku dibuatnya. mana taknya, tanggugjawab tu dh ada padaku, apa2 yang berlaku aku yang akan disoAl terlebih dahulu oleh keluarga. jalan lembut tak jadi, aku cuba tukar style. yup. aku tukar style. berlagak jadi 'SANG SINGA' walaupon hanya seekor kerengga. aku berlagak jadi polis, aku pasang spy and cuba baca fikiran dia. aku akui, dia licik. jadi seharusnya aku men'triple-miple' kelicikan aku tuk 'banteras' kegiatan dia. huuuu.. handphonenya aku rampas, account fbnye aku delete. keluar masuknya aku kawal. kemana die pergi aku ikut. gerak gerinya diperhati satu persatu. kawan2nya aku seledik. 'kawan lelaki'nya terpaksa menadah telinga mendengar ceramahku. yang tua dari aku pon ada.(tp y laki ni pon satu, kalo dh umur tu berpuluh2, takkan tkleh nk mimbing budak belasan ni elok2?.)   semua aku ceramah, langsong tidak ku kisah batasan umur itu. addeh, ganasnya aku! 
tapi takpe, yang penting motif ku tuk die rasa gerun, tuk die fikir yang bukan semudah tu die nak lolos.  aku nak bawak die k pangkal jalan. tu je motif ku. nak suh die sedar yang hidup ni bukan tuk keseronokan semata2. bukan tuk enjoy. tapi tuk beribadat.
setelah berbulan2, hasilku berjaya. Alhmdulillah. Solatnya dh makin cukup walaupon perlu diingatkan selalu, attitudenya dah makin positif. usahaku y perit itu berbuah manis. alhmdulillah. melangkahnya aku kembali ke UK dgn helaan nafas lega.penuh dgn harapan dia akan terus istiqomah berubah... insyaAllah..

-----setelah beberapa bulan-----

ternyata, harapan itu hancur. hancur berkecai, retak beribu2.. aduuuuhhaaaaii, kenapala, kau buat onar lagi wahai budak kecik?? tidakkah kau tahu umur kau hanya setahun jagung? atau mugkin lebih muda lagi dr jagung tu! kenapala kau takut dengan along tp tk takut dgn ALLAH yang selalu tgok kau tu? ya ALLAH, kenapa dik, kenapa? don't you think, you're to00ooo000oo young to be in love? you're t0oo00o0 young to hangout wif boys? to0o0 young to explore the world? can you just be nice to your own parents? pleasssseeeee just be a nice daughter for them. Along tk tahu dah nk wat cmner? tkkanla nk bawak kau dtg sini, or along duk umah jadi warden sepanjang mase? alahai.. budak kecik. you really drive me 'kio0k'!

'ya Allah, bukakkanlah pintu hatinya. berikanlah petunjuk dan hidayahMu padanya. lorongkanlah dia jalan mnujuMu ya Allah. jgn biarkan dia terus hanyut dibuai keseronokan dunia y sementarani ya Allah. amin, amin, amin ya rabbal a'lamin.. '

3 comments:

  1. Ameen2..inshaAllah, kita doa, kita usaha... Dia mesti tunjukkan jalan keluar yang terbaik ^_^

    ReplyDelete
  2. masyaAllah sister! kagum dgn semangat ko nak betulkan adik2 kite. huu aku xde lg smgt tu..sure sgt brave of u!

    ReplyDelete
  3. mira: insyaAllah.. amin.. same2 kita doakan ye.. :)
    farah: that's our responsibilities. nak taknak, memang kene buat sbg kakak. kalo biar cmtu, dierg akan lagi mengarut2.. nauzbillah.
    bila keadaan tersepit tu dtg, insyaAllah kau pon mampu! ;)hee insyaAllah.

    ReplyDelete

salam terima kasIh..

...TERiMA Kasih diHUlurkaN keRAna Sudi menJEngukkan Diri DiLAman SeSaWAng yang BersaWang INi...
Lots of Love..
~~ayein~~