ASSaLAmUAiKuMM.....

salam ukhuwah dihulur mendahului diriku...
ahlan wasahlan ya sahabat....
pelabuhan sauh tintaku di laman ini membawa seribu satu makna yang mendalam bagi hidup ku..
memberi sejuta satu erti dalam perjalananku menujuNya..
pencarian sebutir permata hitam di dasar laut keimanan akan ku teruskan,... walau ape pon yang akan aku tempuhi... akanku gigihkan jua demi cintaMu..... insyallah..

Wednesday, November 18, 2009

memori bersama....


di gunung stong..



sebelum ke kuala lumpur...



dah setahun setengah berlalu...
banyak pahit manis aku ngan dak2 kelas lalui bersama...
arini - 18 November 2009 tarikhnyer,,
esok...
hari last kiterang dalam sem 3...
bestnyer...
leh balik umah..
kiterang desperate sangat nk balik umah masing2..
sonok....
bagi aku lak..
duk umah leh main air..
umah aku banjir!!!!!!!
dulu aku layan giler222222 main air..
tapi..
sejak pernah lemasni...
aku dah taknak turun agi lam air tu..
takut!!!!
tapi bagus gak jadi camtu...
sebabnyer ayah aku dah takyah penat2 nak beleter kat aku..
ayah dah takleh nk marah aku main air agi
 coz aku dah tak main air...
hehehe...
opppssss, sori ayah...
tapi..
sebenarnye ade lagi yang lebih penting kat sini..
sem depan, sem akhir kiterang...
takut...
final bakal menjelang...
penentu masa depan kami semua..
insya Allah..
aku dan sahabat2 ku akan buat yang terbaik..
kami akan kejar cita2 kami bersama2..
tiada siapa pon akan tercicir..
kami akan pastikan yang kami juga akan terbang bersama2...
insya Allah..
selagi terdaya, selagi itu usaha berterusan...
semoga..
Allah memberkati perjuangan ini..
Amin...



Thursday, October 29, 2009

aku dan diriku...




aku hanya manusia biasa.....
manusia yang bisa menangis dan ketawa..
aku jua insan yang lemah...
lemah tatkala ujian itu tak terdaya tuk ku harungi...
namun...
dek kerana aku jua
hamba yang kerdil...
aku pasrah..
aku tawakal kpdNye..
aku redha...
kerna aku yakin...
yakin dgan kekuasaanNya

Tuesday, October 20, 2009

this is me...


Always been the kind of girl
that hid in my face
So afraid to tell the world
What I'v got to say
But I have this dream
Right Inside of me
I'm gonna let it show
It's time to let you know
to let you know
This is real, this is me
I'm exactly where i'm supposed to be Now
When i let the light
Shine On me
If i found, who i am
there's no way to hold it in
No more hiding who i wanna be
This is me
Do you know what it's like to feel so in the dark?
to dream about a life
where you're the shining star
Even though it seems
Like it's too far away
I have to believe in myself
it's the only way

Tuesday, September 15, 2009

peristiwa..



alamak...
pejam celik,pejam celik...
hurmmm..
dah masuk mggu akhir ramadhan...
mase untuk kite mencari malam yang satu itu..
tingkatkan keimanan...
perbaiki ketakwaan...
masyaallah..
besar ganjarannye..
syawal pon dah nk menjelma lg..
tidakkkk.......
aku tak mahu...
tak mahu lg....
sayu...
tersentuh...
mak,
along sayang mak...
ayah,
along sayang ayah ugak...
terima kasih mak,ayah..
terima kasih sebab
sudi jage along...
along syang mak gn ayah sgt2...
kalo mak gn ayah takde..
along tak thu camner gn idup along 6ti...
along dh takde sape2 agi..
bile along tgok mak gn ayh susah2 kerje
tuk besarkan along.
along sedih...
sedih sebab along dh mnyusahkan mak gn ayh..
walau pahit camner pon,
along akan terus melangkah...
melangkah mencari sesuatu yang dapat
mengubah segala2nye..
along nk tgok mak gn ayh
tersenyum bangge dgn diri along...
along nak mak gn ayah bahgia...
demi mak gn ayah..
along sanggup wat ape saje..
kerna..
along sayang mak gn ayah
lebih dari segala2nye...
time kasih mak,
ayah....
atas segala2nye....



Sunday, September 13, 2009

Friday, September 11, 2009

selepas sesi interview...

fuh pnat ugak kan layan bebudakni..
macam2 ragam,,...
cikgu ini...
cikgu itu...
aduss...
cmner aku nk handle students aku nanti?
alamak...
kalau si kecik ni pon dah cuak...
students yang besar2 lak cmner?
uih...
makin banyakla ragamnye kan..
ape pun terime jelakan..
lagipun,
inikan salah satu
cabaran hidup sbg seorang aku 
yang bergelar guru...

Wednesday, September 9, 2009

HaRi iNi..

Acap kali aku terbabas, 
terbabas dan tergelincir 
dari landasan prinsip
sebagaimana yang telah dipersetujui
dalam undang2 kehidupan seorang aku..
sering kali aku gagal..
dan hari ini aku gagal lagi..
gagal dalam melawan emosi!
terlalu cepat melatah..
terlalu cepat tersentuh...
walhal...
perkara itu penting, perlu
dan patut untuk hadir dalam
diari kehidupan sebagai seorang aku..
teguran itu...
mampu mematangkan aku...
teguran itu...
boleh memperbaiki diri aku.
malah..
teguran itu juga,
demi kebaikan aku dan yang lain,
demi kebaikan bersama...
tapi..
mengapa aku sendiri yang terlalu payah 
untuk memahaminya..
terlalu sukar untuk mengerti, 
makna disebalik teguran itu...
sebelum....
aku tersentuh 
dan terjelepuk
di tangga kehibaan.....

binGkisan dari Hati

aku sedari,
aku ketahui,
dan aku akui...
dengan secebis keikhlasan,
walaupun 
pahit untuk ditelan,
payau untuk di minum,
dan kelat untuk dikunyah.. 
aku mencuba dengan penuh kegigihan..
aku cuba
untuk mengatasi
segala kelemahan 
dan kekurangan
yang pada aku..


Thursday, September 3, 2009

dihujung penjuru kelasSSSss


akuni,...
kadang2..
mata je celik!
tapi  hakikatnya....
dah sampai ke bulan rupernye....
ditambah lak gn kedudukan aku yang strategik...
di hujung penjuru kelasss!!!!!
adoyyaii...
ape nak jd...
wallahuallam,,,,

Wednesday, September 2, 2009

the reality...

I AM WHO I AM...
I AM NOT WHO YOU ARE
AND CAUSE OF I AM WHO I AM...
I AM DARE NOT TO CHANGE..
UNLESS.....
I HAVE TO CHANGE
TO GET MYSELF BE BETTER....


Tuesday, September 1, 2009

DuGAan di KElassssS...





disaat ini....
dikala ini....
aku dan hidupku....terawang-awngaN...
FIKIRANKU.....
mindaku....
dan hatiku,
melayang entah ke mana,,,
fokusku hilang dimamah waktu...
lambatnye putaran masa kala ini...
aku mula alpa...
alpa dgn duniaku sndiri..
guru dihadapanku kini
tidak lg mampu mnarik minatku...
aku hanyut...
hanyut dalam kayalan...

Monday, August 31, 2009

DISEBALIK KEHIDUPAN SEORANG AKU




kadang2....
hidup ini terlalu indah untuk ditafsirkan....
terlalu sukar untuk di gambarkan...
indahnya seindah Penciptanya yang Agung..
Subhanallah....
Kadang2....
hidup ini terlalu getir...
terlalu pahit untuk dikongsikan...
terlalu membuatkan aku kehibaan...
terlalu pilu menyayat hati
adakalanya....
aku mampu tersenyum dalam kehambaran..
adakalanya
aku mampu berdiri walau dipukul ombak kedukaan
namun....
aku hanya insan biasa...
tak lari dari fitrahnya sebagai seorang insan...
dikala itu...
aku mula goyah...
tidak lagi mampu melangkah mahupun berdiri..
aku sudah hampir mahu mengalah..
namun Allah itu Maha Pengasih lagi Mengasihani....
disaat aku hampir tersungkur...
aku terpana...
terkesima dan terus tersedar
tersedar dari segala fantasi..
aku mula YAKIN...
YAKIN bahawa DIA itu HAKIKI...
aku gigihkan usaha melangkah setapak demi setapak...
berusaha mengejar sesuatu yang mampu membawa aku kepadaNya..
kepada YA RABB...


Thursday, July 30, 2009

keluHAn HAti

emmm kdg2... dunia ni sukar ditafsirkan....
sedih ble tgok rmai y trsungkur tersadai terjelepuk mymbah bumi dek kerana nfsu......
dunia pnuh godaan...
mnusia lak smakin hri smkin leka....
mkin mghmpiri kmatian mkin mlutut di kaki si musuh durjana...
sedih... kesal....tkut.... prasaan brcmpur baur..
ape yg pnting, iman prlu dikukuhkan... ketakwaan prlu di perelokkan...
moge2 kite terpelihara dri segala mcm godaan.... amin....

Friday, April 10, 2009

harga seorang wanita...





Wanita Cantik yg suka Menangis... Seorang anak lelaki
kecil bertanya kepada ibunya 
'Mengapa ibu menangis?
'Kerana aku seorang wanita', 
kata sang ibu kepadanya.
 'Aku tidak mengerti', kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknya dan berkata, 
'Dan kau tak akan pernah mengerti' 
Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, 
'Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?'
'Semua wanita menangis tanpa alasan', 
hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya. 
Anak laki-laki kecil itu pun sudah menjadi dewasa, 
tetap ingin tahu mengapa wanita menangis. 
lalu... 


Allah berfirman:

'Ketika Aku menciptakan seorang wanita,
ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa.
Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia;
namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan '
'Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu
melahirkan anak dan menerima penolakan yang
seringkali datang dari anak-anaknya '
'Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya
tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah,
dan mengasuh keluarganya
dengan penderitaan dan
kelelahan tanpa mengeluh '
'Aku memberinya kepekaan untuk mencintai
anak-anaknya dalam setiap keadaan,
bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya '
'Aku memberinya kekuatan
untuk mendukung suaminya
dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang
rusuk suaminya untuk melindungi hatinya '
'Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui
bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti
isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan
ketetapan hatinya untuk
  berada disisi suaminya tanpa ragu'
'Dan akhirnya, Aku memberinya
air mata untuk dititiskan.
Ini adalah khusus miliknya
untuk digunakan bilapun ia perlukan.'





'Kau tahu:

Kecantikan seorang wanita bukanlah 
dari pakaian yang dikenakannya, 
susuk yang ia tampilkan,
atau bagaimana ia menyisir rambutnya.
''Kecantikan seorang wanita 
harus dilihat dari matanya
kerana itulah pintu hatinya
tempat dimana cinta itu ada.' sedar 
dan ingat akan kecantikan wanita mereka 
yang azali.. bukan pada kecantikan luaran 
semata-mata,
Selami lah hati wanita mu.. dan
ingat lah... Setiap Wanita itu Cantik.

PERJALANAN HIDUPKU

Perjalanan ini sungguh memenatkan,
ape taknyer makin kehujung semakin sukar...
sedangkan beban bertambah berat. 
Tanggungjawab semakin sarat. Tapi apakah ade pilihan lain
selain meneruskannya????

jika aku.....

Jika Aku Jatuh Hati...
Doa As-Syahid Sayyid Qutb

Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta,
jagalah cintaku padanya agar tidak
melebihi cintaku pada-Mu
Ya Allah, jika aku jatuh hati,
izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
yang hatinya tertaut pada-Mu,
agar aku tidak terjatuh dalam jurang cinta semu.
Ya Rabbi, jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya agar tidak
berpaling dari hati-Mu.
Ya Rabbal Izzat, jika aku rindu,
rindukanlah aku pada seseorang yang
merindui syahid di jalan-Mu.
Ya Allah, jika aku rindu,
jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku
merindukan syurga-Mu.
Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu,
janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
indahnya bermunajat
di sepertiga malam terakhirmu.
Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu,

jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam
perjalanan panjang
menyeru manusia kepada-Mu.
Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu,
jangan biarkan aku melampaui batas sehingga
melupakan aku pada cinta hakiki
dan rindu abadi hanya kepada-Mu.
Ya Allah Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini
telah berhimpun dalam cinta
pada-Mu, telah berjumpa pada taat pada-Mu, telah
bersatu dalam dakwah
pada-MU, telah berpadu dalam membela syariat-Mu.
Kukuhkanlah Ya Allah
ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah
jalan-jalannya. Penuhilah
hati-hati ini dengan Nur-Mu yang tiada pernah
pudar. Lapangkanlah dada-dada
kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan
keindahan bertawakal di jalan-Mu.

Sunday, March 1, 2009

seorang AKU..





aku....

aku bangge menjadi aku....

aku bangge kerna aku bukan kau...

aku bukan dia..

aku juga bukan mereka.....

aku adalah aku....

walaupon ape yang berlaku.

aku tetap menjadi aku.......

Sejauh mana pun ku lariMenggapai hasrat yang terpendamBiar berkali rebah ku bangunWalau payahKuhimpun kudrat dan harapanMengiringi azam yang usangSinar seakan pudarBila terbit sang suriaBegitulah semangat tegarMeskipun musim kan silih bergantiKu terus melangkahDaku gagahiMencari arahOh TuhanSinarilah kiblatkuKeringat diteman embunanKicau unggas turut berdoaPurnama bagai tenangkan perangDi dalam hatiKuhimpun kudrat dan harapanMengiringi azam yang usangSinar seakan pudarBila terbit sang suriaBegitulah semangat tegarMeskipun musim kan silih bergantiKu terus melangkahDaku gagahiMencari arahOh TuhanSinari lah kiblat kuKala sujud ku ada kesyukuranDalam mimpi ada sedihMenghantui andai ku alpaLangit kejayaan kuBerkiblat pada MuHanya satu...

salam terima kasIh..

...TERiMA Kasih diHUlurkaN keRAna Sudi menJEngukkan Diri DiLAman SeSaWAng yang BersaWang INi...
Lots of Love..
~~ayein~~